

بعد از انتظارات فراوان، سرانجام شبکه مراسم معرفی بازیهای ایکس باکس برگزار شد؛ مراسمی که نظرات خوب و بد فراوانی در مورد آن وجود دارد. من شایان کرمی فکر میکنم که مایکروسافت هنوز نتوانسته نمایشی هیجان انگیز ارائه دهد که گیمرها به تهیه ایکس باکس سری ایکس علاقهمند شوند و محسن وفانژاد هم دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به این رویداد داشته و حسابی از آن راضی است. در ادامه نظر هر دو ما را بخوانید و در بخش نظرات بگویید که با کدام بیشتر موافق هستید.
مایکروسافت در مایکروسافتیترین حالت ممکن – محسن وفانژاد
وقتی مایکروسافت مدام از قویترین کنسول تاریخ صحبت میکند و بار تبلیغاتیاش را روی گرافیک بسته، طبیعی است که همه دنیا منتظر باشند چیزی مشابه نمایش اولیه Hellblade II با آن حجم از جزئیات ببینند. و وقتی نمایش با هیلو شروع میشود که هیچگاه پرچمدار گرافیکی مایکروسافت نبوده، معلوم است که عده زیادی ناامید میشوند.
گرافیک هیلو اینفینیت حرف خاصی برای گفتن ندارد و حتی مدیران مایکروسافت هم حالا مشغول پاسخ دادن به شکایت گیمرهایی هستند که شاکی شدهاند ولی نمایش گیمپلی بازی بعد از سالها غیبت حس بینظیری داشت. هیلو حالا بزرگتر از همیشه و وسیعتر از هر نسخه دیگری است و مستر چیف در دنیایی قدم گذاشته که برای گشت و گذار در آن باید دهها ساعت وقت بگذاریم. گیمپلی بازی بسیار سریعتر، متنوعتر و در عین حال متصل به ریشههایش است.
اضافه شدن گرپلینگ هوک به ابزارهای مستر چیف نشان میدهد که محیط بازی بیشتر از آنچه که فکرش را میکنیم آزادی عمل در اختیار کاربر قرار میدهد و حتی برای دسترسی به نقاط پنهان نقشه میشود از آن استفاده کرد. نمایش هیلو برای من به عنوان کسی که همه بازیهای سری هیلو را جویده و از دو نسخه آخر به شدت دلسرد شده بود، امیدبخش و هیجانانگیز بود. حقیقت این است که گرافیک هیلو هیچوقت مهم نبوده و حتی اگر مایکروسافت فکری به حال گرافیک آخرین بازی خودش هم نکند باز هم من مشکلی با آن ندارم. ولی درک میکنم اگر کسی بگوید پس چرا هر جا میروند میگویند قویترین کنسول تاریخ؟ حق با شماست.
برای دفاع از شوکیس دیشب مایکروسافت دو دلیل دیگر هم دارم. اولی: نمایش دو بازی Fable جدید و بازی جدید آبسیدین به نام Avowed. فیبل دست تیم کاردرستی است که خودشان را در سبک دیگری اثبات کردهاند و حالا میشود امید داشت که پس از ناکامیهای پشت هم لاینهد (استودیوی خالق فیبل که تعطیل شد) این استودیو دوباره بتواند بازی را زنده کند. از همان تریلر کوتاه میشود حدس زد که همچنان خیر و شر در مرکز توجه است و بازی به ریشههایش پایبند مانده. از طرفی Avowed هم حس خارقالعادهای داشت. به عنوان طرفدار سختجان سری The Elder Scrolls فکر میکنم بتسدا باید خودش را آماده یک چالش جدید کند. شاید هم اشتباه میکنم ولی آبسیدین قبلا نشان داده که چطور بازیهای بتسدا را بهتر از خودش میسازد و Avowed هم بسیار حس نزدیکی به The Elder Scrolls داشت و وقتی اسم این استودیو پشت بازی میآید باید بدانیم که با نام مهمی طرف هستیم.
دلیل مهم دیگر ترکیب گیمپس و تمام بازیهایی بود که دیدید. همه آنچه دیشب دیدید را میتوانید با ماهی ۱۰ الی ۱۵ دلار بازی کنید. لازم نیست بابت هر کدام ۶۰ دلار کنار بگذارید و فقط ماهانه ۱۰ دلار بدهید تا از هر گیمی که خوشتان آمده لذت ببرید. گیمپس بهترین ویژگی اکوسیستم ایکس باکس بوده و باقی خواهد ماند.
اما اگر از بازیها خوشتان نیامده و دنبال یک چیز مثل The Last of Us و God of War در این بین میگشتید باید بگویم که جای اشتباهی هستید. رویکرد مایکروسافت (و نه فقط تیم ایکس باکس) در قبال سرویسها و محصولات سرویس محور مثل ویندوز و آفیس در تیم ایکس باکس هم کاملا دیده میشود. ایکس باکس جایی است که روی سرویسهایی مثل گیمپس و بازیهای سرویس محور مثل هیلو متمرکز خواهد بود و اگر با این سبک از سرگرمی ارتباط نمیگیرید باید به دنبال پلتفرم بهتری برای خودتان باشید. همانطور که وقتی نمایشهای نینتندو را میبینید و هیچ اثری از یک بازی داستانی یا خشن در آن پیدا نمیکنید و پر است از ماریو و زلدا. هر سه صاحب پلتفرم در این سالها روش و سیاق خودشان را پیدا کردهاند و مایکروسافت هم برای جمعیت بزرگی محصولاتی تولید میکند که جذابیت زیادی ندارند.
فراموش نکنید که مسیر ما تا رسیدن کنسولهای نسل بعد هنوز تمام نشده. سونی یک نمایش دیگر خواهد داشت و مایکروسافت هم باز خواهد گشت. نمیشود همه را یک جا نشان داد و میدان را به حریف واگذار کرد.
به نظر من هر دو نمایش مایکروسافت و سونی، نمایشهای خوبی بودند؛ نه بیشتر و نه کمتر. البته که سونی با نشان دادن کنسولش بمب بزرگی داشت ولی از منظر بازیها اگر مقایسه بکنید همه چیز برای هر دو طرف خوب به نظر میرسد.
مایکروسافت در یوبیسافتیترین حالت ممکن – شایان کرمی
به دلیل بسیار سادهای، مایکروسافت نتوانست از پس هایپ بسیار بزرگی که راه انداخته بود بربیاید و نمایشها هم بهگونهای نبودند که حس ورود به نسل بعدی ویدیو گیم را به گیمرها منتقل کنند. یکی از مهمترین شعارهای مایکروسافت در مورد ایکس باکس سری ایکس این است که با «قویترین کنسول تاریخ» طرف هستیم. ادعایی که با توجه به جزییات منتشر شده از سختافزار ایکس باکس سری ایکس میتوان آن را تایید کرد.
مشکل آنجاست که برخلاف آن که کنسول روی کاغذ به راحتی ثابت کرده که با یک سختافزار نسل بعدی طرف هستیم، بازیهایی که قرار است برای آن عرضه شوند به هیچ عنوان این حس را به گیمر منتقل نمیکنند. مثلا Halo Infinite که قرار است پرچمدار بازیهای فرست پارتی ایکس باکس در نسل نهم باشد. قبول دارم که سری هیلو هیچ وقت به خاطر صرفا گرافیک بالا و جزییات مثال زدنی محیط مورد ستایش قرار نگرفته است.

از هیلو توقع گرافیک فوقالعاده ندارم اما واقعا چنین گرافیکی ناامیدکننده است!
مشکل از آنجایی شروع میشود که این پرچمدار «قویترین کنسول تاریخ» حتی استانداردهای بازیهای آخر نسل هشتم را هم رعایت نکرده است. با تماشای تریلر گیمپلی بازی، هیچ وقت این حس به شما دست نخواهد داد که در حال روبرو شدن با آینده ویدیو گیم هستید. این موضوع در مورد گیمپلی بازی هم کاملا صدق میکرد. مسترچیف حالا یک هوک باحال دارد که سرعت گیمپلی بازی را به شدت افزایش داده و تجربه مبارزات را شبیه به عناوین کلاسیکی مثل DOOM کرده است.
جهان بازی هم نسبت به گذشته بسیار بزرگتر شده و شاهد المانهای اوپن ورلد در Halo Infinite خواهیم بود. همه اینها خوب هستند اما واقعا این تغییرات برای عنوانی که قرار است دعوتکننده گیمرها به نسل بعدی باشد کافی است؟ اصلا. چیزی در نمایش هیلو و بقیه بازیهای حاضر در رویداد نبود که بگویم نمونه آن را قبلا ندیده بودیم و قرار است چیزی را تجربه کنیم که نمیشود مثل آن را روی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان پیدا کرد.
نقاط قوت به ضعف تبدیل شدند
اولین نمایش Senua’s Saga: Hellblade II به خوبی توانست گیمرها را تشنه تجربه ساخته جدید استودیو نینجا تئوری روی ایکس باکس سری ایکس کند. به همین خاطر بسیاری منتظر بودیم که در رویداد معرفی بازیهای ایکس باکس نمایش تازهای از این بازی مورد انتظار ببینیم. اما Senua’s Saga: Hellblade II هیچ چیز جدیدی برای ارائه در این رویداد نداشت و مایکروسافت صرفا به اشاره اسم آن اکتفا کرد.
در کنار این موضوع، رخ دادن اتفاقاتی مثل معرفی بازی جدید استودیو خوشنام رمدی هم میتوانست بسیار خبر غیرمنتظره و جذابی باشد. اما مشکل این بود که رمدی در حال کار روی بخش داستانی بازی آنلاین چینی Crossfire x است که هارکورگیمرها چندان اهمیتی به آن نمیدهند. تایید خبر ساخت Fable را شنیدیم اما هیجانزده نشدیم زیرا برای هفتههای طولانی خبر در حال ساخت بودن بازی توسط اینسایدرهای مختلفی اعلام میشد. پس وقتی که دیگر رونمایی خود بازی هیجان زیادی ندارد انتظار میرفت که در مراسم دیشب بیشتر از Fable بعدی بشنویم اما مایکروسافت تنها به پخش تیزری سینمایی و کوتاه که هیچ اطلاعاتی به گیمر نمیداد اکتفا کرد.
مایکروسافت نسل گذشته در زمینه انتشار بازیهای درجه یک برای ایکس باکس وان به هیچ عنوان نتوانست انتظارات را برآورده کند. فلسفه این که مایکروسافت میخواهد همه بازیها روی همه پلتفرمها قابل تجربه باشند بسیار جالب و ستودنی است اما خود این کمپانی و استودیوهایی که در خدمت دارد به جز عناوین اندک شمار در نسل گذشته نتوانستند بازیهایی ارائه دهند که ارزش برند ایکس باکس را نشان بدهند.
ایونت معرفی بازیهای ایکس باکس به این خاطر ناامیدکننده بود که نه قدرت «قویترین کنسول دنیا» را نشان داد و نه توانست سوپرایز غیرمنتظرهای داشته باشد. نه آیپی جدیدی معرفی شد که بتواند ما را به خرید سری ایکس علاقهمند کند و نه مراسم مایکروسافت برتری خاصی نسبت به مراسم معرفی پلی استیشن 5 داشت که بخواهیم بگویم خب ایکس باکس حالا بازیهای جذابتری نسبت به پلی استیشن دارد و نسل آینده سراغ سری ایکس خواهیم رفت.
با سرویسهای جذابی مثل گیم پس و توان مالی بالای مایکروسافت و استودیوهای با استعداد زیادی که این کمپانی خریداری کرده، امید زیادی به برند ایکس باکس دارم اما حداقل در حال حاضر مایکروسافت مانند کمپانیهایی مثل یوبیسافت و الکترونیک آرتز بیشتر حرف زده و کمتر عمل کرده است.
به نظر شما حق با کدام یک از ماست؟ آیا از تماشای رویداد معرفی بازیهای ایکس باکس لذت بردید یا هنوز علاقهای به خرید ایکس باکس سری ایکس ندارید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
ویجی لاگ: استریمرهای ایرانی و «کلاهبردارهای اینترنتی»
تماشا از یوتیوب ویجیاتو
.کپی شد
https://vgto.ir/5c0