دسته‌ها
Uncategorized

دانشمندان به ارتباط جدیدی میان چاقی و کیفیت پایین خواب دست پیدا کردند


تا به امروز بسیاری از دانشمندان به این موضوع اشاره کرده بودند که کیفیت پایین خواب و کم خوابی می‌تواند باعث چاقی افراد شود، اما تحقیق جدیدی در ایالات متحده آمریکا که روی کرم صورت گرفته نشان می‌دهد این ارتباط می‌تواند برعکس باشد و چاقی باعث کاهش کیفیت خواب شود.

این تحقیق در دانشکده پزشکی پرلمان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه نوادا در رینو صورت گرفته و یکی از نویسندگان آن، «الکساندر ون در لیندن» در رابطه با آن اعلام کرده:

«ما می‌خواستیم بدانیم که خواب واقعا چه کاری انجام می‌دهد. خواب کوتاه و سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت با یکدیگر در ارتباط هستند، اما نحوه ارتباط آن‌‌ها کاملا مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که خواب کم و کوتاه باعث چاقی ‌شود یا اینکه برعکس باشد و چاقی، دلیل بی‌نظمی در خواب باشد.»

هدف اصلی این تحقیق، بررسی سیستم‌های متابولیک تنظیم خواب، خارج از مغز و سیستم عصبی مرکزی بود. فرضیه تحقیق این بود که خواب در نگهداری انرژی یک یک ارگانیسم نقش دارد و اختلال در این مکانیزم در افراد چاق است که می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. برای بررسی این فرضیه، محققان از کرم الگانس به عنوان مدل استفاده کردند. این ارگانیسم اغلب برای علم خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که محققان دقیقا می‌دانند که کدام یک از نورون‌های آن برای تنظیم خواب فعال و غیرفعال می‌شوند.

چاقی

پس از چندین بار آزمایش، محققان به این موضوع پی بردند که کرم‌ها نمی‌توانند به علت اختلال توسط سیگنال‌های ذخیره چربی و نورون‌های خواب، با کیفیت مناسب بخوابند. یکی از نویسندگان این تحقیق، «دیوید ریزن» پس از مشاهده این موضوع پیشنهاد داد که انسان‌های چاق که با مشکل بی‌نظمی در خواب مواجه هستند نیز شاید با چنین موضوعی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حقیقت از مشکل اختلال در سیگنال‌های سلول‌های چربی و سلول‌های مغز که خواب را کنترل می‌کنند، رنج می‌برند. بنابراین چاقی بیش از حد باعث اختلالات گسترده در خواب می‌شود.

در نتیجه ‌این تحقیق آمده که به احتمال زیاد خواب توسط ارتباط پیچیده‌ای میان نیاز ارگانیسم به انرژی، نحوه پاسخگویی سلول‌های چربی ذخیره شده به این نیاز انرژی و فرایندهای نورون‌ها،  تنظیم می‌شود. ریزن در این زمینه اعلام کرده:

«ما فکر می‌کنیم که خواب عملکردی از بدن است که سعی می‌کند زمانی که سطح انرژی در حال کاهش است، آن را ذخیره کند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر روزی فعالیت‌های سریعی داشته باشید، احتمالا به علت تخلیه انرژی، بیشتر از روزهای دیگر احساس خواب آلودگی کنید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *