دسته‌ها
Uncategorized

اولین پیکاپ تمام برقی مپنا بدون برنامه‌ای برای عرضه، معرفی شد


خبر ورود گروه صنعتی مپنا به عرصه خودروسازی، از سال گذشته رسانه‌ای شد و مورد توجه مردم و کارشناسان قرار گرفت. بسیاری نسبت به این خبر، واکنش مثبت دارند و آن را در راستای خروج صنعت خودرو از انحصار می‌دانند. اما عده دیگری هم چندان امیدی به این موضوع از خود بروز نمی‌دهند. مپنا بیشتر تمرکز خود در ورود به خودروسازی را بر ساخت پیشرانه‌های تمام الکتریکی گذاشته است. برای این منظور هم، شرکت مکو را به عنوان زیر مجموعه خود، مسئول پیش برد پروژه ساخت اولین خودرو الکتریکی ساخت داخل کرده است.

در حالی که مراحل تحقیق و توسعه پیشرانه و متعلقات فنی این خودرو به ادعای مپنا، در داخل ایران و توسط مهندسان خود این گروه انجام پذیرفته، اما برای بدنه و شاسی، آنها به سراغ یک پیکاپ چینی نسبتا گمنام رفته اند. امروز می‌خواهیم بیشتر با اولین خودرو مپنا و به نوعی، اولین اتومبیل تمام برقی بومی سازی شده در ایران، آشنا شویم.

پیکاپی که مپنا از اتاق آن استفاده کرده، متعلق به شرکت چینی Kawei است. شرکتی ناشناس و نه چندان مطرح با نام کامل Jiangsu Kawei Automotive Industrial Group Co که در منطقه دان یانگ در استان جیانگسو چین، واقع شده است. Kawei این پیکاپ را در دو مدل K1 و EV7 عرضه می‌کند. مدل اول، نسخه بنزینی و عادی این پیکاپ است، اما نسخه دوم، در حقیقت، نمونه تمام الکتریکی آن به شمار می‌رود. Kawei اولین بار مدل K1 را در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد.

Kawei K1 در چین بسته به سطح امکانات، از 75,800 تا 132,800 یوآن، قیمت گذاری شده است. شاید تنها نکته جذاب پیرامون انتخاب این خودرو برای نصب قوای محرک الکتریکی مپنا، شباهت ظاهری زیاد آن به پیکاپ‌های آمریکایی باشد. نکته‌ای که با توجه به عدم حضور آمریکایی‌ها در بازار ایران، می‌تواند به فروش اولین پیکاپ برقی مپنا کمک شایانی کند.

نکته دیگری که در این بین، ذهن ما را به خود مشغول کرده، این است که افزون بر شباهت‌های ظاهری، ممکن است اشتراکات فنی هم میان Kawei EV7 و پیکاپ برقی مپنا وجود داشته باشد. حال آنکه مدیران مپنا با افتخار از بومی سازی تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی برای اولین بار در ایران توسط خودشان، سخن می‌گویند.

در واقع این پیکاپ انتخاب شده از سوی مپنا، از سال 2017 توسط خود سازنده چینی در قالب نسخه تمام الکتریکی به بازار آمده و در حال حاضر نیز در چین عرضه می‌شود. از این رو احتمالا مهندسان مپنا برای سازگاری بیشتر بدنه با قوای محرکه برقی٬‌ خودرویی را انتخاب کرده اند که با وجود نسخه تمام برقی از حیث استاندارد بودن تطبیق بیشتری با تجهیزات این شرکت داشته باشد.

با این اوصاف، گفته می‌شود که پیکاپ برقی مپنا از پکیج باتری‌هایی با ظرفیت 48.6 کیلو وات ساعت، بهره می‌برد. پیکاپ نامبرده با این باتری‌ها، قادر است به ازای هر یک بار شارژ، پیمایش 300 کیلومتری داشته باشد. این باتری‌های پیشرفته به اندازه 400 کیلوگرم به وزن خالص این پیکاپ، اضافه کرده اند.

بیشینه قدرت موتور الکتریکی این پیکاپ، تقریبا 70 الی 120 کیلو وات (در حدود ۹۳ الی ۱۶۰ سب بخار) است. گشتاور آن هم به 335 نیوتن متر می‌رسد. طبق کاتالوگ رسمی انتشار یافته از سوی مپنا، این پیکاپ با مشخصات فنی مذکور، قادر است در مدت زمان 11.5 ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. بیشینه سرعت قابل دسترس با این خودرو نیز 170 کیلومتر بر ساعت است.

در خصوص ابعاد، باید گفت که طول، عرض و ارتفاع پیکاپ مپنا به ترتیب، 5600، 1590 و 1805 میلی متر است. پیکاپ مپنا در عین اینکه فضای بار بزرگی دارد و تا 1000 کیوگرم بار می‌تواند حمل کند، با فاصله محوری 3500 میلی متری، درون کابین هم فضای نسبتا جاداری در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

لازم به ذکر است که وزن خالص این پیکاپ 2230 کیلوگرم است که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت باربری، این وزن به 3230 کیلوگرم می‌رسد. فرایند شارژ کامل باتری‌های پیکاپ مپنا در صورت اتصال به پریز برق خانگی، 8 ساعت زمان می‌برد. اما اگر به شارژر سریع 50 کیلو واتی دسترسی داشته باشید، می‌توانید تا 80 درصد ظرفیت این باتری‌ها را شارژ کنید.

قیمت تمام شده، شاید مهم‌ترین فاکتور در موفقیت نهایی اولین پیکاپ برقی مپنا باشد. نسخه چینی این خودرو یا همان Kawei EV7 در بازار چین، 259,800 یوآن (تقریبا 1 میلیارد تومان) می‌ارزد که به لطف مشوق‌های دولتی، به 115,000 یوآن (حدود 460 میلیون تومان) کاهش یافته است.

در بازار بومی چین، Kawei EV7 با نسخه برقی جک T8 یا همان KMC T8 رقابت می‌کند. اما در بازار کشور ما به توجه به غیاب نسخه الکتریکی پیکاپ جک، پیکاپ مپنا تقریبا بدون رقیب است. مپنا هنوز نحوه فروش و قیمت تمام شده این محصول را منتشر نکرده است، اما با توجه به سرمایه گذاری‌های زیاد انجام شده بر روی آن و قیمت بالای پکیج باتری‌ها و تجهیزات الکتریکی، بعید به نظر می‌رسد که ارزان‌تر از رقبایی چون KMC T8، آمیکو آسنا و فوتون تونلند قیمت گذاری شود.

با این وجود جالب است که منابع آگاه در مورد این پروژه از نامشخص بودن برنامه مپنا برای عرضه مستقیم این خودرو به بازار خبر می‌دهند. در واقع هنوز مشخص نیست که مپنا تمایلی برای فعالیت در عرصه خودروسازی دارد یا صرفا قرار است به عنوان فروشنده تکنولوژی در مشارکت با خودروسازان بزرگ کشور به فعالیت بپردازد٬‌ اما جالب است بدانید که در همین راستا و چندی قبل٬‌ پروژه برقی سازی خودرو چینی جک J4 با مشارکت کرمان موتور توسط مپنا آغاز شده و در دست انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *